Földbe süllyedt tervek Miskolc mellett: hosszan elhúzódó felújítás vár az M30-as autópályára

Megosztás

Az Építési és Közlekedési Minisztérium nemrég kiadott közleménye részletes betekintést nyújt az M30-as autópálya Miskolc melletti szakaszának súlyos problémáiba és a várható hosszú távú lezárás okaiba. A helyzet komolyságát jelzi, hogy a 2021 októberében átadott autópályaszakasz még közel egy évig nem lesz használható.

A probléma gyökere 2024 februárjában vált nyilvánvalóvá, amikor az autópálya 38-as kilométerénél, Szikszó térségében jelentős elmozdulásokat és megcsúszásokat észleltek az útburkolatban. Ez a 2018 márciusában indult, 200 milliárd forintos, nagyrészt EU-finanszírozású beruházás komoly hibáira világított rá.

Az M30 autópálya üzemeltetője, az MKIF Zrt. változó nagyságú és intenzitású burkolatrepedéseket, süllyedéseket jelentett mind a jobb pályán, mind a bal pálya két belső sávjában. Ez vezetett a Miskolc és Szikszó közötti szakasz teljes szélességében történő lezárásához 2024. február 17-én.

A minisztérium utasítására a kivitelező alapos vizsgálatokat végzett, beleértve geodéziai és geoelektromos méréseket, nagymélységű talajfúrásokat és vízszintfigyelést. Az eredmények megdöbbentőek voltak: kiderült, hogy az érintett terület altalaja rendkívül instabil. A felső 10-30 méter vastag réteget áthalmozott, mérsékelt nyírószilárdságú, összenyomható talajrétegek alkotják, amelyekben a víz megjelenése és mozgása kiszámíthatatlan. Ez a talajszerkezet instabilitásához vezetett.

A helyreállítási terv szerint a töltést a jobb pálya alatt teljes szakaszon és magasságban el kell bontani. A bal pálya alatt a károsodott mélységig, de legalább az úttükör szintje alatti 4 méteres vastagságig szükséges az elbontás. A rétegvizek elvezetésére a bal oldalon mélyszivárgó rendszert építenek ki. Az altalaj elmozdulásának megakadályozására pedig egy hét sorban elhelyezett, 20-25 méter hosszúságú cölöpökből álló hézagos cölöpfal kialakítását javasolják.

A feltárt problémák súlyossága miatt a helyreállítás és a tartósan megfelelő műszaki megoldás kialakítása a vártnál is hosszabb időt vesz igénybe. A teljes helyreállításig 10-11 hónapos átfutási idő várható. Fontos kiemelni, hogy a javítási munkálatokat a kivitelezőnek a jótállási kötelezettsége keretében kell elvégeznie, ami jelentős pénzügyi terhet jelent számára.

Ez a helyzet nemcsak a közlekedésben okoz jelentős fennakadásokat, de rávilágít a nagyléptékű infrastrukturális projektek kivitelezésének összetettségére és a alapos geológiai vizsgálatok fontosságára is. Az eset tanulságul szolgálhat jövőbeli építkezésekhez, hangsúlyozva a körültekintő tervezés és kivitelezés, valamint a folyamatos minőség-ellenőrzés jelentőségét a hasonló problémák elkerülése érdekében.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek